Șase reguli de compoziție pentru fotografii reușite

23/07/2019
E cât se poate de adevărată afirmaţia că un aparat de fotografiat nu garantează reuşita unei fotografii. Sunt mulţi factori care trebuie luaţi în calcul pentru a putea spune că o fotografie este reuşită, adică are substanţă, are o compoziţie aparte, capabilă să imprime în cei care o văd emoţia pe care a vrut să o transmită fotograful. O fotografie reuşită este cu alte cu vinte o fotografie ce îţi transmite o stare. Nu este doar o simplă imagine imortalizată de fotograf.

Pentru ca o fotografie să fie memorabilă, fără ca singurul merit pentru acest lucru să îi revină subiectului sau emoţiei extrinsecă acesteia, trebuie respectate anumite reguli de compoziție pe care le vom enumera în rândurile de mai jos.

1.Fotografia trebuie să aibă subiect
Majoritatea fotografiile de peisaj nu au subiect, iar acest lucru este de cele mai multe ori cauza pentru care nu se diferențiază de restul. Când ne uităm la o fotografie, privirea noastră trebuie să se oprească asupra unui element foarte bine definit, numit subiect, care poate fi un obiect, o persoană, un animal, o plantă etc. Cu cât subiectul este mai clar, cu atât fotografia va fi mai reușită.

2. Regula simplificării imaginii
Elementele care distrag atenția de la subiect trebuie îndepărtate din cadru pentru a avea siguranța că toți cei care vor vedea fotografia își vor da seama care e subiectul imaginii.

Există situaţii în care aceste elemente nu pot fi îndepărtate. În acest caz, subiectul poate fi scos în evidenţă prin „diminuarea” clarităţii fundalului, a planului îndepărtat.

3.Regula treimilor
Una dintre principalele reguli de compoziție ale unei fotografii este regula treimilor. Pentru ca o fotografie să fie cât mai reușită, este important ca subiectul să nu fie aşezat în centrul acesteia. Regula presupune împărţirea cadrului fotografic în nouă părți egale, cu ajutorul a patru linii imaginare – două pe verticală și două pe orizontală. Se vor obţine astfel patru zone forte în care se poate plasa subiectul. Acestea se gasesc la intersecţia celor patru linii imaginare.

Dacă subiectul (un copac, spre exemplu) este simetric și ocupă o mare parte din cadrul, acesta poate fi așezat în centrul imaginii.

4. Regulile legate de orizont
La fotografiile în aer liber, de cele mai multe ori orizontul este foarte important. Aici există două reguli de bază.

În primul rând acesta trebuie să fie cât mai drept. Sunt foarte puține cazurile în care un orizont înclinat poate aduce un plus fotografiei.

În al doilea rând, orizontul trebuie plasat la o treime din imagine, în partea superioară sau în partea inferioară. Și aici pot exista excepții dar în nici un caz atunci când cerul nu are nimic spectaculos, care să poată fi la un moment dat subiectul central al imaginii.

5. Regula liniilor directoare
În mod normal, într-o fotografie reușită subiectul ar trebui să fie cât mai vizibil, fără ca fotograful să se folosească de linii directoare. Dacă are însă posibilitatea, nu ar trebui să ezite să se folosească de ele.

Pot fi linii directoare un drum, un zid, o coloană de mașini, dacă liniile imaginare pe care acestea le trasează se îndreaptă spre subiect.

6. Regula culorilor complementare
O altă regulă, care nu trebuie însă aplicată la toate fotografiile este aceea a folosirii culorilor complementare pentru a crea contraste. De exemplu, un cer roșiatic la apus poate intra în contrast cu albastru marii, ducând la realizarea unor fotografii memorabile.

Regulile de mai sus sunt doar o parte dintre cele ştiute de orice fotograf profesionist. Cu toate acestea, ele nu trebuie respectate pas cu pas pentru a garanta reuşita unei fotografii. Imaginaţia fotografului poate dovedi oricând că orice regulă are şi excepţii.
Comentarii

Nici o postare gasita

Scrie un comentariu